W poniedziałek (13 stycznia) boeing B777-200ER (OE-LPC) linii Austrian Airlines posiadający na kadłubie powłokę AeroSHARK, opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF, poleciał w pierwszy rejs z pasażerami na trasie Bangkok - Wiedeń. Austrian jest trzecią pasażerską linią na świecie, po SWISS i LATAM, która skorzystała z nowej technologii poprawiającej efektywność paliwową.
Pierwszy rejs nastąpił po niedawnym zatwierdzeniu przez Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) powłoki AeroSHARK dla boeingów B777-200ER, torując drogę do zastosowania tej innowacji w kolejnym typie samolotu. Modyfikacja czterech z sześciu B777-200ER obsługiwanych przez Austrian Airlines ma zostać zakończona w marcu tego roku.
- Zmniejszenie emisji CO₂ podczas operacji lotniczych jest w centrum naszych wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju. Zastosowanie „skóry rekina” opracowanej przez Lufthansa Technik i BASF to ważna inwestycja, która umożliwi nam bardziej efektywne latanie naszymi samolotami długodystansowymi. Mimo, że nasze boeingi 777-200ER są w ostatnich latach eksploatacji, to podejmujemy tę inwestycję, aby zbliżyć się o krok do naszych celów w zakresie redukcji emisji CO₂ - powiedział Francesco Sciortino, dyrektor operacyjny Austrian Airlines.
Austrian Airlines jest pierwszą linią lotniczą, która zastosowała tę technologię w boeingach B777-200ER. W tym celu Lufthansa Technik uzyskała od EASA uzupełniony certyfikat typu (Supplement Type Certification - STC) dla tego dodatkowego typu samolotu.
- Dzięki temu certyfikatowi można rozpocząć wdrażanie naszej technologii AeroSHARK w całej flocie samolotów B777-200ER, wspierając linie lotnicze na całym świecie w zwiększaniu wydajności operacyjnej i osiąganiu celów środowiskowych - podkreśla Harald Gloy, dyrektor operacyjny Lufthansa Technik.
AeroSHARK to folia powierzchniowa, imitująca delikatną strukturę skóry rekina. Do modyfikacji B777-200ER potrzeba około 830 m kw. żebrowanej folii AeroSHARK. To nieco więcej od
B777F Lufthansa Cargo, ale sporo mniej niż w przypadku
boeinga B777-300ER w barwach SWISS, który jako pierwszy został oklejony tym materiałem — wtedy potrzeba było aż 950 m kw. folii. Potencjalne oszczędności mierzone zużyciem paliwa i emisją CO2 wynoszą około 1-1,5 proc.
W rezultacie Austrian szacuje, że cztery zmodyfikowane boeingi B777-200ER, przyniosą całkowite oszczędności 2 650 ton paliwa i ponad 8 300 ton CO₂ w ciągu czterech lat eksploatacji. Cyfry te odpowiadają około 46 lotom z Wiednia do Nowego Jorku.
Najnowszy kamień milowy opiera się na udanym wdrożeniu AeroSHARK w innych flotach Lufthansa Group i nie tylko. Technologia ta dowiodła już swojej wartości w operacjach pasażerskich i towarowych, a obecnie po niebie latają
22 zmodyfikowane w AeroSHARK samoloty B777 sześciu
różnych linii lotniczych. Lufthansa Technik i BASF są zaangażowane w rozszerzenie zastosowania na dodatkowe typy samolotów i większe powierzchnie.
AeroSHARKAeroSHARK jest technologią powierzchniową opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF. Grubość żeberek na specjalnej folii wynosi około 50 mikrometrów. Folia imituje właściwości skóry rekina, która ma szczególnie korzystną charakterystykę przepływu. Zastosowanie folii na poszyciu samolotu pomaga zoptymalizować jego własności aerodynamiczne, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Lufthansa Technik i BASF zamierzają systematycznie rozwijać nową technologię na potrzeby innych statków powietrznych, a nawet większych powierzchni, aby zaoferować liniom lotniczym na całym świecie jeszcze większe wsparcie w realizacji ich celów obniżania emisji. Według wstępnych obliczeń maksymalne zastosowanie technologii skóry rekina mogłoby się przyczynić do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 3 proc.